oleje

Lněný olej

 

Možná jste slyšeli o semínkách lnu, které kdysi byli velmi důležitým zdrojem energie v době dřívější, kdy lidé více pobývali v přírodě a byli spíše chudí a měli  náročnou práci  na poli a na horách. Už tehdy lidé pěstovali len pro semínka a pro další zpracování vláken na látku.

Ze lnu vyráběli i olej.

 

Dnes seženete lněný olej ve zdravých výživách. Nejlepší je v biokvalitě a lisovaný za studena bez jakýchkoliv chemických a jiných úprav.( Dnes už ji vyrábí i česká firma missiva a má vždy čerstvě vyrobený k prodeji na objednávku, dodává dva druhy , ze zlatého lnu a z modrého lnu).

Takto vydrží v dobré kvalitě omezenou dobu, snad jen 2 měsíce. Tedy je ho třeba skladovat v ledničce a co nejdříve zkonzumovat, jinak žlukne a je nepoživatelný.

Někteří mohou mít ze začátku i problémy s chutí lněného oleje, je tak trošku nahořklý, ale dá se smíchat třeba s tvarohem a nebo s ořechy a chuť se tím upraví.

Doporučuji přečíst knihu " Lněný olej, účinná pomoc proti arterioskleróze, infarktu a rakovině " od Dr. Johanny Budwig.

Paní Budwig je bioložka , která velmi odborně a přitom logicky vysvětluje jak je důležitý pro člověka čerstvý olej ze semen, navíc ten který obsahuje nenasycené mastné kyseliny s dvojnou a větší vazbou.

V našich evropských podmínkách je nejlepší právě lněný olej. Nejlepší chování v těle má za přítomnosti bílkovin smíchaných s olejem, doporučuje tvaroh, popřípadě jogurt, ořechy. Vysvětluje v knize důležitost vazby molekuly mezi olejem a bílkovinou( ale čistou bez jedů).Nedoporučuje rozhodně maso ani ryby a vůbec ne konzervované potraviny.

 Dobře popisuje jak fungují elektrony, fotony a energie v člověku a v přírodě vůbec. Jak je důležité sluneční světlo pro náš organismus a také , že se zlepší příjem energie pro člověka, pokud začne jíst více plodin z přírody, ze semen a také nenasycené oleje . Vysvětluje škodlivost průmyslového zpracování olejů a tuků, především jejich ztužování, které je především krokem zpět a jen škodí. Má několikaleté zkušenosti i s lidmi, kterým změna podle jejích rad v jídelníčku pomohla k lepšímu zdraví  a i zachránila život.

 

Lněný olej má dostatek nenasycených mastných kyselin, vícevazných a tak dokáže v těle rozpouštět přebytečný tuk, a to i na orgánech jako je srdce, cévy a jiné. Dokáže aby vazba tuku povolila a odešla z těla a přitom tělo nabíjí elektronama, kyslíkem a tak dodává životní energii.

 Z  vlastní zkušenosti vím, jak zdravé jsou semínka lnu na vyčištění střev a promazání vnitřních orgánů, tedy olej jako koncentrace mazacích účinků ze semínek bude zaručeně úžasný. Doporučuji všem a především nastávajícím maminkám a lidem, kteří potřebují jakoukoliv rekonvalescenci. I u dětí je vidět nejen zlepšení zdravotní, ale i psychické. Myslím, že zdraví a naše psychika spolu úzce souvisí.

Tedy je důležité jíst dobré tuky a oleje a tím vlastně i šetříme, protože pak jíme méně a rozhodně máme více energie. Tedy nešetřete tam, kde nemáte a více přemýšlejte.

 Lze připravit dobré pomazánky se lněným olejem a s tvarohem. Lze rozmixovat a naředit do vhodné konzistence s mlékem a nebo s jogurtem, pak přidat různé příchutě.

Na sladko třeba s medem a na slano třeba s mrkví. Vřele doporučuji.

 Zkuste pár dní zařadit lněný olej s tvarohem a sami pocítíte tu změnu na sobě, většinou i něco zhubnete. Ještě lepší je prý přidat do pomazánky čerstvě namletá semínka lnu, ale fakt čerstvě namletá, jinak už nejsou dobrá.

 

 Složení nenasycených mastných kyselin Omega 3, Omega 6 a Omega 9:

Nenasycená kyselina prospěšná lidskému organismu Omega 3, kterou si lidské tělo neumí samo vyrobit je obsažena též v rybím oleji, ale lněný olej obsahuje 6x více této Omega 3 a tím pádem má i charakteristickou vůni Omega 3.

Omega 3 nenasycené mastné kyseliny pomáhají:

 

zjemnit pokožku a vyhladit vrásky

zpevnit vlasy a nehty

posílit imunitu

zmírnit kožní problémy / akné, lupénka,ekzémy,…/

řešit zánětlivé stavy

zlepšit soustředění, koncentraci a posílit paměť

schopnost soustředit se a učit se

dodat energii

dodat celkovou životní pohodu

Hnědý panenský olej kvete modře a obsahuje:

55% Omega 3,        14% Omega 6,         17 % Omega 9     

 

Tento olej má účinky popsané v knize Dr. Johany Budwig Lněný olej a má výborný poměr nenasycených mastných kyselin Omega 3, 6, a 9 a i tento olej lze upravit tak, aby pokrm z něho byl velmi chutný!

Používá se jako prevence i jako pomoc při léčbě civilizačních chorob, včetně rakoviny. Užívání lněného oleje v tvarohu má vysoce protirakovinné účinky.

 

Díky obsahu těchto esenciálních nenasycených mastných kyselin má lněný olej široké uplatnění pro zevní i vnitřní použití. Je prospěšný pro kůži, srdce, cévy, žlučník a střeva. 

Působí jako antioxidant, podporuje revitalizační procesy ve tkáních, příznivě ovlivňuje sliznice žaludku, normalizuje správnou funkci střev. Upravuje elasticitu cév a čistí tuky v cévách.  Lněný olej se používá při ischemické chorobě srdeční, snižuje vysoký tlak a cholesterol. Zlepšuje zrak, zbavuje migrénových bolestí a menstruačních potíží. Snižuje cukr v krvi. Má blahodárný účinek na kůži, vlasy a nehty. Podílí se na udržování normální hladiny LDL cholesterolu, celkově posiluje organismus a normalizuje životní pochody v těle.

 

Pomáhá při zácpě 1 polévková lžíce na lačný žaludek. Čistí střeva, při problémech konečníku a rakoviny střev je účinný v tvarohu nebo bílém jogurtu. Podáváme 1 – 2 polévkové lžíce denně.

 

Zlatý panenský olej kvete žlutě a obsahuje:

 1,6 % Omega 3 ,   68 % Omega 6,        18,5 % Omega 9 

Je vhodný zejména pro vegetariány a pro vegany, kteří nemají dostatečné množství Omega 6, která je obsažena v mase. Omega 6 hospodaří s tuky v krvi a v celém organismu. Je vhodná pro lidi s nadváhou.

Záruční lhůta obou olejů je 2 měsíce při skladovaní v chladnu a temnu, otevřený olej je třeba uchovávat v chladničce. Pokud uchováváte olej v chladničce, olej ode dna tuhne a v teple se zase rozpustí.

Lněné oleje na trhu jsou různé kvality a různé ceny. Pohybují se od 70,- Kč do 260,- Kč za 250 ml. Oleje od firmy Missiva mají tu nejvyšší kvalitu za střední cenu!

 

 

Olivový olej

Je bohatý na vitamín E a mononenasycené tuky. Snižuje vysokou hladinu cholesterolu a to pravděpodobně suvisí s fytosteroly, které snižují vstřebávání cholesterolu z potravy. Olivy obsahují také skvalen, chránící srdce, oleuropein snižující vysoký krevní tlak a oleokantal, který ulevuje při zánětech. Panenský olivový olej má nejvíce živin a antioxidantů.

Živiny:  

Vitamín E,K, beta-karoten, vápník,měď, jód,železo,hořčík, mangan, fosfor, draslík, selen, zinek, mononenasycené tuky.