koření

Paprika

Paprika pochází  ze setjné čeledi jako chilli. Do Španělska ji z Mexika dovezl Kryštof KOlumbus. Tady se začala mlít na prášek a stala se zásadní složkou španělské kuchyně. Existuje několik druhů: sladká, pálivá, jemně pálivá a uzená, u nás ještě maďarská. Každá z nich se vyznačuje specifickou chutí. Paprika je stejně jako chilli bohatá na antioxidanty včetně beta karotenu, kapsanthinu, quercetinu a luteolinu.

Pokrm barví do červena a to podle množství a druhu použité papriky. Pokrm je možné takto také obohatit o zajímavou chuť i přiostřit a navíc dodat antixidanty. Můžeme ji použít téměř do každého slaného jídla.

 

Chilli a kajenský pepř

V dějinách bylinkářství patřilo chilli vždy k nejdůraznějším léčebným prostředkům. Začátkem 19. století se tělo silnými dávkami zahřívalo a tím čistilo od nemoci. Dnes se s chilli zachází opatrněji: malými dávkami se podporuje krevní oběh a čistí zahleněné dutiny a horní cesty dýchací.

Pálivá složka chulli se jmenuje kapsicin. Poslední dobou vzbudil díky svým blahodárným účinkům možná i včetně protirakovinných - značný vědecký zájem. Kajemský pepř je velmi ostrá směs mletých chilli papriček a doporučuje  se používat ji střídmě.

Chilli lze dávat do luštěnin,do směsí z obilovin, do různých omáček, do dresingů i do salátů.  Jídlo tak je  potom pikantnější, ale vždy rozhoduje množství použitého chilli. Raději opatrně a dosypávat nejlépe z mlýnku na koření.

 

Kurkuma, Kari

V Indii se vyskytuje nejmenší procento rakoviny tlustého střeva a na světě, což bývá částečně připicováno kurkumě. Na rozmanité zdravotní problémy se odedávna používá  v tradiční thajské, indické a čínské medicíně. Vědecký výzkum prokázal u antioxidantu kurkuminu protizánětlivé, protibakteriální, antivirové, protiplísňové a protirakovinné účinky.

Začlenit do jídfelníčku více kurkumy je proto žádoucí i v našich krajích. Je součástí směsi koření Kari . Lze ji přidávat třeba i do rýže a nebo do polévky. Nebojte se ji dát třeba i do brambor, růných zeleninových směsí a pod.

 

Zázvor

Z medicínského hlediska je to všeuměl, který dokáže zatočit s nevolností i s nachlazením.

Dá se koupit čerstvý zázvor, jako kořen a z něj pak vařit zázvorový čaj. Čaj prohřívá celé tělo a bojuje  tak pěkně s příznaky nachlazení a je výborný i jako prevence. Doporučuje se oloupat, nakrájet an tenké plátky  a nebo  nastrouhat, stačí trošku a zalít vařící vodou. Ochutit lze medem a nebo i citrónem. Dá se luhovat ale i bez vaření, potom je dobré ho pořádně máčet několik hodin a dolévat vodu a pít několikrát denně.

 Můžete i změknutý zázvor ve vodě rozmixovat a záskat tak silnější odvar.

Zázvor je možné použít i jako koření do zeleninových jídel a to buťto nakrájený na tenké plátky  a nebo mletý sušený. Opět udělá z jídla pikantnější verzi, tedy používat opatrně a jen trošku.

 

Zázvor je výborný i proti nevolnoti, na závratě a i v těhotenství. Funguje i po alkoholu.

Po staletí se používá i na tlumení otoků a zánětů, nadýmání a trávicích potíží.

 

Skořice

Skořice je jedním z nejstarších koření, známým už před 2500 lety ve starém Egyptě, kde sloužilo k balzamování. Jako koření se většinou používají semena nebo listy rostlin, skořice je však výjimkou - je to sušená a smotaná vnitřní kůra stromu. Má hřejivé účinky a podporuje odkašlávání, působí jemně projímavě, zmírňuje zahlenění plic i rýmu. Jejím přidáním zesílíte účinek zázvorového čaje. Mletá ochutí ovesnou kaši a sladká jídla. Lze ji vyzkoušet však i na zeleninu, třeba ji přidat na směs k potírání před opékáním.

 

Hřebíček

Hřebíček pochází z východní Indonésie a používal se patrně jako první osvěžovač dechu.

V Číně hi za dynastie Chan žvýkali dvořané, než směli promluvit na císaře. Z víc než tisíce potravin zkoumaných na univerzitě v Oslu obsahoval hřebíček nejvíc antioxidantů v přepočtu na gram: pouhý jeden gram asi 1/2 čajové lžičky, obsahuje zhruba stejně antioxidantů jako půl hrnku drobného ovoce.

V kuchyni může být užitečný, protože odstraňuje nadýmání a plynatost. Lze ho přidávat do ovoce, polévek i do sladkostí. Skvěle chutná, voní a podporuje trávení.

 

Mořská sůl

Mimo základní chlorid sodný obsahuje přírodní jód a další minerály z moře. Je rozhodně užitečnější, než běžná sůl. Je potřeba ji uchovávat v uzavřené nádobě, jinak jód vyprchá.